غرزة الصدفة مع غرزة v

   غرزة الصدفة



تسمى  (Ashell stitch) بمعنى غرزة  القذيفة   هى غالبا ما تستخدم كحدود حول أنماط أخرى أو في صفوف مائلة لخلق نمط النسيج مميزة. غرزالمروحة تأخذ شكل أقواس ونصفي دائرة، ومن هنا جاءت تسميته. وغالبا ما تستخدم شل غرز كما يتجه لبنود الكروشيه مثل البطانيات والبلوزات الأفغانية.
 لطريقة الأساسية لإنتاج غرز قذيفة هو لترسيخ عدة غرز طويلة في نفس القاعدة، ترسيخ كلا الطرفين مع غرز قصيرة بطريقة ينتشر خارج الكتلة مثل مروحة. على الرغم من أن العديد من الاختلافات ممكنة، فإن غرزة قذيفة الأساسية في المصطلحات الولايات المتحدة ستكون الكروشيه واحدة، والقفز اثنين، خمسة الكروشيهات مزدوجة في الكروشيه واحد السابقة، تخطي اثنين، ثم الكروشيه واحدة في الكروشيه مزدوجة الأوسط. في مصطلحات مختصرة، فإنه قراءة 5 DCS في الشوري السابق، SK 2 DCS، SC في وسط العاصمة. أنماط البديل قد تستخدم غرز يعد مثل الكروشيه الثلاثي، قد تختلف من عدد من الغرز، أو تغيير طريقة رسو.
التخطيطي من صلب قذيفة غرزة، في الرموز الدولية. وتظهر غرز سلسلة في الجزء السفلي فقط للنطاق، وعدم تكرار في النسيج الرئيسي.

ويمكن عمل قذيفة الحدود غرزة حول أي نمط منتظم. ويمكن تحسين المؤثرات البصرية من الحدود غرزة قذيفة من خلال العمل على الكروشيه مزدوج واحد أو نصف في لون مغاير في صف القاعدة وعلى مدى قذائف. عندما يتكون نسيج كامل من قذيفة غرز ويمكن تعزيز والمؤثرات البصرية بالتناوب اثنين أو ثلاثة ألوان مختلفة؛ واحدة لكل صف



هى غرزة فكرتها تعتمد على عمل  عدد (2أو 3أو4)من الغرز (نصف عمود أو عمود أو عمود ثلاثى او رباعى او خماسى)
ثم شغل (سلسلة او إثنين)ثم عمل  نفس العدد والنوع من غرز العمود فى نفس المكان(غرزة او فراغ)

 يوجد أيضا نوعين مثل غرزة المروحة :
النوع الأول :فى نفس الغرزة 
النوع الثانى :فى نفس الفراغ

1-غرزة صدفة مكونه من عمودين+سلسلة+عمودين فى نفس الغرزة:-
رمز الغرزة :
الشكل فى الباترون:

طريقة العمل:
1-نعمل  ثلاث  سلاسل إضافيين  بعد السلسلة الرئسية  يمثلوا إرتفاع لغرزة العمود المكونه لغرزة الصدفه (بمعنى لوتم  عمل صدفه مكونه من غرز نصف عمود مثلا يبقا إرتفاعها يساوى سلسلتين بس وهكذا)

ثم نفوت غرزتين سلسلة ونلف الخيط لفة حول الإبرة وندخلها فى السلسلة الثالثة 

2- يتم عمل  غرزتين عمود فى نفس السلسلة ثم نشتغل غرزة سلسلة طايرة فى و بعد ذلك نعمل  غرزتين عمود فى نفس السلسلة .
ملاحظة ذات أهمية : 

الغرزتين اللاتى تم تركهم   قبل عمل  الصدفه لكى  يعادلوا أول غرزتين عمود فى غرزة الصدفة والغرزة الثالثة التى تم الدخول فيها  ونعمل  فيها غرزة الصدفة , تعادل غرزة السلسلة الطايرة فى غرزة الصدفة وبعد ما نخلص الصدفة هنفوت غرزتين كمان وندخل فى الثالثة ولكى يعادلوا اخر عمودين فى الصدفة)
لاننا فى غرزة الصدفة وأيضا  فى المروحة التى تم شرحها  بنشتغل فى غرزة واحدة وفى النهايه بنجد عندنا 5 غرز إذا لم نترك  المسافات هذه  نجد ان الشغل بيزيد معانا وكمان شكل الصدفه أو المروحة يصبح غير
مظبوط (بمعنى  مكلكعه).

والمسافات تختلف على حسب عدد الغرز المكونه للصدفة فمثلا لوتم عمل صدفه مكونه من (3عمود+سلسلة+3 عمود) يبقا هنسيب 3 غرز قبل الصدفة ونشتغل فى الرابعه وبعدين هنسيب 3 غرز بعد الصدفة وهكذا

على عكس الغرز مثل  الفيشارة والمنتفخه والعنقود يعملوايتم عملهم  فى غرزة واحده وفى النهايه يبقى لدينا  غرزة واحده , بذلك ليس لدينا مشكله فى المسافات بين الغرزة والثانية .


4-  نترك 4 غرز سلسلة بين الصدفه الأولى والصدفه التانيه (بمعنى  نعدى  سلسلتين لكى  يعادلوا اخر عمودين من الصدفه الاولى نعدى  سلسلتين ولكى يعادلوا اول عمودين من الصدفه التانيه)
 



غرزة صدفة مكونه من (3عمود+2سلسلة+3عمود) فى نفس الفراغ

الرمز :
الشكل فى الباترون:
طريقة العمل :هنلف الخيط لفة  واحدة على الإبرة وندخلها فى الفراغ
 الفراغ يحسب كغرزة واحده عند العمل  فيه بمعنى أخرملاحظة  إننا تركنا 3غرز(سلسلتين وغرزة حشو) قبل الصدفه ولكى  يعادلوا أول 3 أعمدة  فى الصدفه وبعديننعمل  فى الفراغ والتى تم حسابه كأنه غرزة واحدة وبذلك  بيعادل غرزتين السلسلة الطايرتين فى الصدفة ثم تركنا 3 غرز(غرزة حشو وسلسلتين)بعد الصدفه ودول بيعادلوا أخر 3 اعمدة  فى الصدفه.
مجموعة فيديو توضح عمل الغرزة بوجة عام

يوجد الصدفة المفرغة اطلعي عليها هنا


غرزة حرف v الصغيرة 


 الاسم الانجليزىv stitch



الاختصار : v st
تتكون غرزة حرف (v) من غرزة نصف العمود وغرزة السلسلة , وهى من الغرز السهلة فى التنفيذ وهى من الغرز القصيرة وتكاد تكون مغلقة , وهى تصلح لتنفيذ الجواكت الثقلية والبطاطين 
خطوات التنفيذ :
- ابدئى بعمل العدد المطلوب من غرزة السلسة ( عدد يقبل القسمة على 2)
السطر الأول
- اشتغلى غرزة نصف العمود فى رابع سلسة فى اتجاة الإبرة من سلسلة البداية 
- اتركى غرزتين من سلسلة البداية , ثم اشتغلى غرزتى نصف عمود فى الغرزة التالية , وهكذا استمرى فى تنفيذ السطر بنفس الطريقة حتى النهاية , وينتهى السطر بغرزتين نصف عمود .
السطر الثانى 
- دورى الشغل واشتغلى غرزتى سلسلة ثم اشتغلى غرزة نصف عمود وسط أول غرزتين نصف عمود فى اتجاه الإبرة 
- اشتغلى غرزتين نصف عمود وسط ثانى غرزتين نصف عمود, وهكذا استمرى فى تنفيذ السطر بنفس الطريقة حتى النهاية 
- لإتمام العمل استمرى فى تنفيذ السطر الثانى حتى النهاية .








غرزة حرف v الكبيرة


تتكون غرزة حرف (v) الكبيرة من غرزة العمود وغرزة السلسة وهى غرزة بها فراغات بسيطة جدا , وتصلح لتنفيذ البلوزات والجواكت 
خطوات التنفيذ 
- ابدئى بعمل العدد المطلوب من غرزة السلسة ( عدد يقبل القسمة على 2)
 السطر الأول 
- اشتغلى غرزة فى خامس غرزة سلسلة فى اتجاه الإبرة من سلسة البداية 
- اتركى غرزة من سلسة البداية ثم اشتغلى غرزتى عمود فى الغرزة التالية , وهكذا استمرى فى تنفيذ السطر بنفس الطريقة حتى النهاية , وينتهى السطر بغرزتى عمود 
السطر الثانى :
- دورى الشغل , ثم اشتغلى 3 غرز سلسلة ثم اشتغلى غرزة عمود وسط أخر غرزتى عمود منفذين فى السطر السابق واللتين أصبحنا أول السطر بعد دوران الشغل .
- اشتغلى غرزتين عمود وسط ثانى غرزتين عمود منفذين فى السطر السابق , وهكذا استمرى فى تنفيذ السطر بنفس الطريقة حتى النهاية وينتهى السطر بغرزتى عمود منفذين بين أخر عمود ومجموعة ال3 غرز سلسة المنفذة فى بداية السطر الأول 
- لإتمام العمل استمرى فى تنفيذ السطر الثانى حتى النهاية .

نتمني أن يكون حاز الموضوع علي إعجابكِ وانتظري منا المزيد ..




















0 التعليقات:

إرسال تعليق