غرزة المروحة كيفية عملها

غرزة المروحة
غرزة المروحة تتكون من غرزة العمود وغرزة السلسة وهى من الغرزالتى بها فراغات بسيطة وتصلح لعمل البلوزات وفساتين الأطفال

 غرزة المروحة ترتبط ارتباطا وثيقا  بغرزة قذيفة ( الصدفة ) . ونحن قد تعريف "شل" إلى خمسة غرز الكروشيه (الكروشيهات عادة مزدوج) القيام به في غرزة واحدة، في حين أن "مروحة" هو اثنين من هذه الغرز، تليها سلسلة واثنين آخرين مثل غرز. يختلف مروحة الكروشيه غرزة أيضا في أن المشجعين مكدسة عموما على رأس واحد آخر، مع كل مروحة يجري القيام به في سلسلة منتصف مروحة في الصف السابق، الذي انشقاقات المروحة السابقة إلى قسمين متناظرة. وعلى سبيل المقارنة، لا يتم تقسيم قذائف و، في صلب قذيفة غرزة، هي نصف متداخلة، تستطيع فعل كل قذيفة في الكروشيه واحدة بين قذائف من الصف السابق.
يوجد نوعين من غرزة المروحة :
أولا النوع الأول : فى نفس الغرزة وهو عبارة عن (5غرز أو 7 أو 9 فى نفس المكان أو الغرزة ) الشكل :

ثانيا النوع الثانى ::فى نفس الفراغ هو عبارة عن (5غرزأو 7 أو 9 فى نفس الفراغ) الشكل :
كذلك أيضا من الممكن أن تكون غرزة المروحة حشو أو نصف عمود أو عمود بلفتين حسب الباترون 

 الإسم بالانجليزية :fan stitch
الإختصار بالانجليزية: fan
نلاحظ دائما  أن غرزة المروحه فى الباترونات يسبقها ويتبعها غرزة حشو
 الشكل فى الباترون :
طريقة العمل : النوع الأول
يتم لف الخيط حول الأبرة (الصنارة ) وتعدى غرزتين بعد غرزة الحشو ويتم إدخال الصنارة فى الغرزة الثالثة 

ملاحظة ذات أهمية  (الغرزتين المتروكين  لكى  يعادلوا أول غرزتين عمود فى غرزة المروحه والغرزة الثالثة اللى دخلنا فيها وهنشتغل فيها غرزة المروحه  تعادل ثالث عمود فى غرزة المروحه وبعد ننتهى من المروحه نترك غرزتين إيضا وندخل فى الثالثة وهم  هيعادلوا اخر عمودين فى المروحه)
 والمسافة  بتختلف على حسب عدد الغرز المكونه للمروحه فمثلا لو تم عمل  مروحه من 7 أعمدة  نترك 3 غرز قبل المروحه ويتم العمل  فى الرابعه نترك  3 غرز بعد المروحه وهكذا
 عكس غرز الفيشارة والمنتفخه والعنقود يعملوا  فى غرزة واحده وفى النهايه يبقى  عندنا غرزة واحده

فيديو منقول : 

 
1- لفة البداية وعمل عدد من السلاسل  البداية بغرزة حشو بعد ذلك يتم لف الحيط حول الإبرة ونسحبها خارج الغرزة (هنلاحظ وجود 3 لفات على الابرة)هنلف الخيط لفه حول الابرة ونسحبها من خلال أول لفتين على الابرة(يبقى  لفتين على الابرة)يتم لف الخيط لفه واحدة  حول الابرة ونسحبها من خلال اللفتين الموجودين على الابرة(بذلك تكونت  اول غرزة عمود)

 
 2- نكرر الغرزة السابقه 4 مرات  فى نفس الغرزة (بمعنى  هنشتغل فى المجمل 5 غرز عمود فى نفس الغرزة)
 3-بعد ما  تكونت  غرزة مروحة ونكمل السطر   نترك  سلسلتين ونشتغل غرزة حشو فى السلسلة التالية ثم نترك  سلسلتين ونشتغل غرزة مروحه فى الغرزة التاليه.
 ملاحظة:غرزة المروحة نلاحظ انها نفس خطوات غرزة الفيشارة ولكن فى المروحه لا نقفل  الغرزة ولكن بنكمل السطر عادى من غير قفل الغرزة
 يجب أن  تكون هناك مسافه كافية بين المروحة والأخرى لكى تأخد راحتها وشكلها ويظهر  وهذه المسافه تختلف من باترون الى اخرث

ثانيا غرزة المروحة المكونة من 5 فى نفس الفراغ

 الشكل فى الباترون :


وطريقة العمل  نفس طريقة عمل المروحه بخمس أعمدة  فى نفس الغرزة ولكن بدلا من شغل الأعمدة فى الغرزة هنشتغلهم فى الفراغ.
غرزة المروحة الثنائية :
خطوات التنفيذ:-
- ابدئى بعمل العدد المطلوب من غرزة السلسة .
- السطر الأول :اشتغلى 4 غرز سلسة ثم اتركى غرزتين .
-اشتغلى فى الغرزة التالية غرزتين عمود ثم غرزتين سلسلة , ثم غرزتين عمود فى نفس الغرزة ,اتركى غرزتين وفى الغرزة التالية اشتغلى عمودا ثم اتركى غرزتين وهكذا استمرى قى تنفيذ السطر بنفس الطريقة حتى النهاية , وسينتهى بغرزة عمود .
- السطر الثانى : اشتغلى 4 غرز سلسلة 
- اشتغلى أربعة أعمدة بين كل غرزتى سلسلة فى داخل السلسة الموجودة بين الأربعة أعمدة المنفذة فى السطر السابق , ثم اشتغلى غرزة عمود فوق عمود السطر السابق وهكذا استمرى فى تنفيذ السطر بنفس الطريقة حتى النهاية 
-ولإتمام العمل نفذى السطر الثانى حتى النهاية ويمكنك أن تنفذى الغرزة بنضاعفات العدد بأن تبدئى بعمودين وفى وسطهما غرزة سلسلة ثم أربعة أعمدة يتوسطها غرزتين سلسلة ثم ستة أعمدة يتوسطها غرزتا سلسلة وهكذا ولذلك فهى تكون غرزة مناسبة جدا لعمل جيبة للأطفال لتبدأ ضيقة ثم تتسع تدريجيا فيكون شكلها جميلا.




















هناك تعليق واحد: